Techniki wspierające rozwój kompetencji językowych
Uczenie się przedmiotów szkolnych takich jak geografia, historia czy matematyka w języku obcym jest dla uczniów dużym wyzwaniem zarówno pod względem kognitywnym, jak i językowym, dlatego ogromnie ważne jest zrozumienie natury tych problemów, a w konsekwencji stworzenie uczniom takich warunków nauki, aby zminimalizować trudności i pozwolić na pełniejsze wykorzystanie zalet integrowanego nauczania językowo-przedmiotowego (CLIL). Tematem wykładu są działania podejmowane przez nauczycieli mające na celu ułatwienie uczniom zrozumienie tekstów oraz tworzenie wypowiedzi ustnych i pisemnych na tematy poruszane na lekcjach przedmiotów prowadzonych w języku obcym. Wśród omawianych technik wspierających sprawność słuchania i czytania ze zrozumieniem znajdą się między innymi: aktywizowanie wiedzy, przewidywanie treści tekstów, wprowadzanie kluczowego słownictwa (w tym fraz i kolokacji), dyskusja czy stosowanie organizatorów wizualnych. Wspieranie uczniów w tworzeniu własnych wypowiedzi ustnych i pisemnych przedstawione będzie na przykładzie takich technik jak: wykorzystanie modelu, dostarczenie list słów i fraz kluczowych, początków zdań, tablic substytucyjne czy ram wypowiedzi.